sunnuntai 26. marraskuuta 2023

NYC ja kehonkoostumusturhautumista

 

Takaisin Kaliforniassa ja damn it feels good! Aika Nykissä meni kuin siivillä ja tuntuu siltä, että edellinen viikko on kestänyt vaan kolme päivää maksimissaan! Niin paljon ihanaa tapahtui, niin moni asia meni eteenpäin ja tuli tavattua montaa aivan mahtavaa tyyppiä ja lahjakasta biisien tekijää ja tuottajaa. Oli ihanaa uppoutua omaan musiikkiin, hyvään ruokaan ja jazzklubien aivan mahtavaan tarjontaan. Miinuspuolena kylmyys ja etenkin se, että mun kasvojen iho kärsi aivan kamalasti kuivasta ilmasta ja etenkin loppuviikosta selvisin eteenpäin sekä sheavoi-kasvomaskeilla että kolmella eri kasvorasvalla. ='D

Tuli siis hyvää oppia joulu-tammikuuta varten, kun tulen olemaan Nykissä pidempään kuin viikon! Joka tapauksessa tämä viikko tuntuu aivan mahtavalta ja jotenkin todella... Groundbreaking? Miten sen voisi selittää. Sellainen viikko, jonka jälkeen moni asia on muuttunut niin paljon, että takaisin ei ole enää menemistä. Olen saanut kiinni sellaisista asioista, joista en halua enää luopua ja tajunnut monia asioita, joista voisi olla ärsyyntynyt, mutta loppujen lopuksi olen kiitollinen. Juuri näiden asioiden täytyy loksahtaa paikoilleen, jotta asiat menevät niin kuin niiden kuuluu mennä.

Olen innoissani tulevaisuudesta ja tästä loppuvuodesta enkä malta odottaa sitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. =)

 

Pienenä miinuksena omaan oloon on kehonkoostumusasiat... Kävin siis tänään mittauksessa ja päivitin nyt kunnolla lihasprosentit. Olen aiemmin joutunut säätämään niiden kanssa ja yrittänyt todella epämääräisellä laskukaavalla saada eri tyyliset mittaukset edes jotenkin stemmaamaan keskenään. Samalla kuitenkin ihmetellen itsekin sitä, että voiko mun lihasprosentti muka olla noin korkea. =') No ei todellakaan! Ja tästä lähtien käyn vain yhdellä ja samalla laitteella enkä halua mitään lisähienouksia raportteihini!

Joka tapauksessa, paino oli 62,1 kiloa ja kehonkoostumus on muuttunut näin:

  • rasvaprosentti:
    • 3.9. 26,3%
    • 26.11. 26,5%
  • lihasprosentti:
    • 3.9. 27,3%
    • 26.11. 25,3%

Turhauttaa siis se, että vaikka olen nyt paljon tasapainoisempi, onnellisempi, paremmassa kunnossa ja pääosin syön terveellisemmin kuin miten olin syönyt lähes koko kesän niin silti lukujen puolesta minulla menee "huonommin" juuri nyt. En tiedä kuinka paljon se on saattanut vaikuttaa, että lensin lauantaina. Onkohan kuusi tuntia koneessa istumista liikaa...? Toisaalta näen kyllä, että kehoni on pehmeämpi ja isompi kuin syyskuun alussa, mutta silti odotin jotenkin parempia tuloksia.

Olen taas tilanteessa, jossa harrastamani liikunta ei ole tarpeeksi, jotta saisin sellaisia tuloksia kuin haluan. Ja vaikka olenkin etenkin tällä viikolla pohtinut paljon sitä, pitäisikö alkaa taas käymään salilla, koska sitä on hieman ikävä, en ole varma mihin saisin tuon liikunnan ynnättyä ilman, että joudun sitten luopumaan jostain muusta. Esimerkiksi viikonloppukävelyistäni ystävien kanssa. 

Olin myös alunperin ajatellut, että haluaisin ensiksi laihtua hieman ja vasta sitten aloittaa salitreenaamisen, koska usein paisun salitreenit aloitettuani ja tuntuu jo nyt välillä siltä, että vaatekaapistani on käytössä vain 20%. Joten en haluisi paisua yhtään tämän enempää. Tiedän, että se on usein vain väliaikaista, mutta luulen, että 2021-22 kokemukseni jälkeen olen jotenkin pelännyt salilla käymistä. 

 

Aloitin siis syys-lokakuussa 2021 ihan kunnolla salitreenit ja 2022 vuoden alussa aloin kokea outoja fyysisiä oireita ja kiputiloja. Lisäksi olin aivan jär-kyt-tä-vän turvonnut ihan koko ajan. Minua väsytti, kehoni eri osat kipuilivat, pulssi oli koko ajan oudon korkea, kärsin univaikeuksista, koska minua ahdisti kehoni tila ja muutenkin olo oli todella tukkoinen ja vaikea. Kuitenkin sain viikottain lisätä toistoja ja painoja eli fyysistä kehitystä tapahtui. Mutta paradoksaalisesti mitä enemmän kehitystä tuli, sitä kamalammalta oma olo itse asiassa tuntui.

Sitten siinä vaiheessa, kun liikuntani muuttuivat helmikuussa rauhallisemmaksi eli salitreenaaminen vaihtui pääasiassa kävelyyn, huomasin oloni parantuvan huomattavasti. Tämä siitäkin huolimatta, että syömiseni eivät olleet ison osan ajasta ihan priimaa ja minulla oli todella paljon mahaongelmia ja muita terveyshuolia. Kaikki ylimääräinen vesi lähti kuitenkin vihdoinkin pois, käveleminen tai paikoillaan oleminen eivät enää sattuneet jaloissa ja muutenkin oli helpompaa olla omassa kropassa.

Tuon kokemuksen jälkeen olen kai alkanut vähän pelätä salitreenejä, koska en haluaisi enää ikinä kokea tuota aivan järkyttävää oloa, jossa elin noin lokakuusta 2021 helmikuun alkuun 2022. Se oli vain aivan hirveää ja meni noin kuukausi salitreenaamisen lopettamisen jälkeen, kun aloin vasta voida paremmin. Mutta... Totean taas sen saman, että en selvästi pääse tavoitteisiini vain pääosin baletilla ja kävelemisellä eikä HIIT kerran-kaksi viikossa myöskään auta. Joten olen valmis kokeilemaan salille palaamista!

Ja aion ryhtyä tuumasta toimeen heti eli ensimmäinen treeni on tänään sunnuntaina ja seuraava keskiviikkona. Baletti ti, to ja la ja huomenna sitten HIIT. Perjantai jää siis näillä näkymin ainoaksi lepopäiväksi per viikko eli silloin tulee luultavasti "vain" vajaa 1.5h kävelyä, jos sää on hyvä. Jos ei niin, sitten ehkä tulee vain puoli tuntia kävelyä. Ruokailujen osalta yritän lisätä proteiinia, mutta kokeilen alkuun, miltä treenien muuttaminen tuntuu ja lähden vasta sitten tekemään isompia muutoksia ruokailuihin, jos on tarve!

Ehkä tämä on juuri sitä, mistä kirjoitin tuolla ylempänä: palat loksahtavat paikoilleen juuri niin kuin niiden pitääkin. Eipä tarvitse enää pohtia sitä aloittaisiko salitreenaamisen, kun vastaus on tehty mulle hyvin selväksi! Näillä kuulumisilla siis aloitetaan tämä sunnuntai!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti