keskiviikko 11. syyskuuta 2024

Kehoni säännöt

Tässä koostetusti se, millaisella tilanteella lähdetään kropan kanssa eteenpäin ja näin jälkikäteen ajateltuna olisi varmasti kannattanut miettiä näitä jo paljon aiemmin! Moni näistä asioista on nimittäin sellaisia, et oon tiedostanut näitä kyllä jopa vuosia, mut oon jotenkin ajatellut, et nää ei ois sellaisia mun kropan jatkuvia ”erikoisuuksia”, vaan saisin nää nopeasti pois. Ja voihan se olla, että joskus nää lähteekin pois tai ainakin rauhoittuu.

Mutta nyt mennään näillä – halusin tai en! Ja parempi vaan kiltisti antautuu näille niin pääsen helpommalla. =D 

1) Kehollani on rasva-aineenvaihdunnan ongelmia

Eli…

  • Kehoni polttaa rasvaa tavallista heikommin 
  • Rasvaprosenttini pysyy tavallista korkeammalla painoon ja elintapoihin nähden 
  • Tyydyttyneet rasvat nostavat kolesteroliarvojani tavallista herkemmin

Näistä ongelmista olen ollut pääosin tietoinen pitkään ja muistan jo joskus 16-17-vuotiaana, kun ihmettelin sitä, miten pehmeä mä olin verrattuna kavereihini. Olin usein kilomäärällisesti pienempi ja muutenkin elintavoiltani terveellisempi, mutta mulla ei koskaan ollut samanlaista litteää vatsaa kuin heillä, vaan olin aina pehmeämpi.

Nyt sitten tämä koko paketti on verikokeiden ja muiden testien kautta avautunut paljon laajemmaksi ongelmaksi. Hyvä asia on kuitenkin se, että oon monta kertaa saanut positiivisia tuloksia rasvamäärän tippumisen ja kolesteroliarvojen parantumisen osalta, kun vain oon ollut todella tiukalla ruokavaliolla ja urheillut ahkerasti. Eli tää ei ole ihan täysin mahdoton rasti!

Isona ongelmana on tietenkin ollut se, että tässä vaaditaan todella paljon kärsivällisyyttä enkä saa verrata omaa kehitystäni muihin, koska mulla se kehitys vain yksinkertaisesti on hitaampaa. Lisäksi terveellisestä ruokavaliosta tehdyt poikkeukset ovat aina tuoneet takapakkia, josta on tullut ahdistunut ”en saa syödä mitään!!!” tyylinen olo. Tälläisen ajattelun sijaan täytyykin nyt keskittyä siihen mitä kaikkea ihanaa ja namia SAAN syödä! 

2) Huonot rasvat, sokeri, suola, makeutusaineet ja ylimääräiset säilöntä yms. aineet sekä alkoholi jumiuttavat kroppani

”Syö vähemmän kuin kulutat”, eikö? No ei ainakaan nykyisin mun kohdallani! Oon jo ainakin pari vuotta huomioinut tätä et vaikka olisinkin miinuksilla pidemmän aikaa (esimerkiksi kuukauden putkeen) niin mitään ei tapahdu mun kropassa, jos ruuan ja juoman sisältö ei ole mahdollisimman puhdasta. Nuorempana tää ei ollut ongelma ja laihduin tyylin sipsiä ja jäätelö syömällä, koska hoikistumiseen riitti kulutusta alhaisempi syöty kalorimäärä.

Mut enää se ei riitä ja oikeestaan kai tästä pitäis olla kiitollinen, koska eihän noi kaikki jutut tee meille hyvää! Mä vaan oon jotenkin oppinu muiden vaikutuksesta ajattelemaan sitä sairautena, jos sun ruokavaliossa ei oo mitään noita ruoka-aineita tai on todella minimaalisesti ja silloin tällöin, vaikka eihän se sairautta oo, jos oikeesti vilpittömästi haluut vaan pitää ittestäs huolta eikä kyse oo mistään kontrolliasiasta.

Tämä ehkä voi olla sellainen asia, että joskus tulevaisuudessa näistä yllä olevista ei aiheudu mitään, mutta ainakin tällä hetkellä mun tulee olla erityisen tarkkana huolimatta siitä mahtuisiko noita asioita sisältävä ruoka mun päivittäiseen kalorimäärään! 

3) Mun ruuansulatuselimistö ei pysty handlaamaan kovin raskaita ja/tai monesta ruoka-aineesta koostettuja aterioita

Mun täytyy olla tosi tarkkana siitä, että en pommita mun ruuansulatuselimistöä liikaa kerralla vaan et syön pienempiä aterioita pitkin päivää. Muistan lukeneeni et hidas ruuansulatuselimistö on ku pieni liekki ja sen päälle ei todellakaan voi laittaa mitään isoa puupalikkaa. Ei se liekki sillä kasva vaan voi jopa olla et se sammuu kokonaan. Niinpä munkin täytyy panostaa helposti sulaviin ruokiin ja pitää annoskoot pieninä.

Lisäksi mun täytyy suosia yksinkertaisia annoksia sillä ne estää kaasun muodostumista, kun mahassa ei oo kauheeta määrää eri tahtiin sulavia ruokia. Eli ei oo tilannetta, jossa hitaammin sulavien ruokien päällä olis nopeesti sulavia ruokia, jotka sit jää kaasuuntumaan mahaan. Muistan, ku olin yhessä vaiheessa ihan hulluna poke bowleihin mut sain niistä aina kamalia vatsanväänteitä enkä ymmärtäny miks mä olin ainoa, joka kärsi. Now I know…

Katson mahan väänteistä kärsien, kun porukalla on aamupala/iltapalapuurossa kauraleseiden ja veden/maidon lisäksi maapähkinävoita, raejuustoa, mustikoita ja jotain goji-marjoja. =D Mun tuorepuurossa on nykyään tasan kauraleseet, vesi ja tyyliin mansikoita tai mustikoita. Lisäks mun lämpimät ruuat koostuu nekin yleensä ihan maksimissaan viidestä ainesosasta, mikä on oikeestaan ihan mukavaa, koska meal preppaaminen on tosi nopeeta nykyään! Yleensä kuitenkin pärjään 2-3 ainesosalla plus mausteet.

4) Ei vettä ruokailujen yhteydessä tai 20 min ruokailun jälkeen

Tutkimusten mukaan veden nauttiminen aterian yhteydessä voi auttaa ruuansulatuselimistöä ja yleensä jopa suositellaan veden juomista aterian kanssa. Mutta ei, ei tietenkään mun tapauksessa tää toimi näin! =’D 

Eli oon tänä vuonna todennut, että mun täytyy pidättäytyä joksikin aikaa vedestä, sillä muuten mun vatsa turpoaa ja usein tuo turvotus on oikeasti todella kivuliasta enkä mahdu mun vaatteisiin enää. Tää on ollut ongelma jo vuosia, mutta oon aina yhdistänyt sen ainoastaan siihen, mitä mä oon syönyt enkä todellakaan oo ajatellut et se johtuisi vedestä!

Tänä keväänä lähdin kuitenkin kokeilemaan tuota, että odotan vähintään 20 min aterian jälkeen ennen kuin juon ja kappas, se on vienyt nuo mahaoireet pois, jes! Aluksi tämä taisi olla vain vahinko (unohdin juoda vettä tai sitä ei ollut saatavilla) ja hämmästyksekseni masu olikin ensimmäistä kertaa kuukausiin han hiljaa ja kiltisti ruokailun jälkeen. Tuon kokemuksen jälkeen lähdin sit kunnolla testailemaan ja tällä tiellä oon edelleen.

Eli jos sulla tulee kovia mahakipuja ja turvotusta ruokailujen jälkeen niin kokeile huvikses tätä kikkaa, jos säkin sattuisit olemaan yksi meistä harvinaisista tapauksista, joille ruokailujen yhteydessä nautittu vesi ei teekään hyvää. =’) 

5) Mun lihakset kehittyy todella nopeesti, kunhan vaan treenaan oikein

Tääkin on asia, jota oon jo vuosien ajan huomioinut, mut nyt oon saanut siitä myös geenitestin kautta näyttöä. Eli salille mars niin saadaan tähän mimmiin muotoja! Mun ei siis tarvitse huhkia niin paljoa kuin monen naisen täytyy, jotta alkaa tulla tuloksia, mutta tässä ongelmana on ollu se ärsyttävä ajattelu, et ”sit ku alotan niin mähän pääsen tosi nopeesti kehittymään!” Mutta sitä alotusta ei näy eikä kuulu… Ja tietenkin se, että mulla on enemmän rasvaa niiden lihasten päällä, mut eihän ne tulokset ikinä näy, jos en panosta treenaamiseen ja kunnon ruokavalioon.

Et nyt ehdottomasti sali käyttöön ja lihakset kuosiin! Oonkin tällä viikolla käynyt kaks kertaa jo salilla ja habassa ja takareisissä kyllä tuntuu! =D 

Oon ihan varma, että oon unohtanut tästä listasta pois asioita, jotka muistan vasta, kun oon sellaisessa tilanteessa, jossa huomaan, että mun täytyykin toimia poikkeuksellisella tavalla mun kehon takia. Mutta nämä on nyt ne isoimmat ja arkeen eniten vaikuttavat asiat, jotka mun tulee huomioida jatkossa ja pitää itsepäisesti kiinni siitä, mikä mun keholle toimii!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti