lauantai 19. maaliskuuta 2022

Kohta parikymppinen ihmisraunio


Olen kyllästynyt tähän.
Siihen, miten huono ja ailahteleva terveydentilani on, sillä viime viikollakin jouduin käymään taas päivystyksen kautta äkillisten vatsakipujen takia. Tämän viikon tiistaina lääkärini kävi läpi verikokeitteni tuloksia ja totesi, että ei ole hetkeen nähnyt näin nuorta ja normaalipainossa olevaa henkilöä, jonka terveys on verikokeidenkin perusteella niin huono kuin minun on. Magnesium-tasoni ovat kamalat, kokonaiskolesteroli huitelee yli seitsemässä, verenpaine on koholla, raudan imeytyminen on heikentynyt, makuuasennossa jaloissani on verenkiertohäiriöitä, jotka aiheuttavat inhottavaa lämmön tunnetta etenkin pohkeisiin, estrogeeneistä estradioli on liian alhainen ja sanomattakin selvää, että kaiken tämän keskellä kuukautiseni ovat sekaisin kuin seinäkello.

Täytän ensi kuussa 20 vuotta, olen täysin normaalipainoinen, liikun useita kertoja viikossa ja silti olen rikkoutumassa tuhansiksi palasiksi. 

Koko elämäni ajan minulle on toitotettu vain sitä, että sinähän olet normaalipainoinen ja syöt perus terveellisesti, ei sinulla ole hätää! Ja minä olen yrittänyt sanoa, että ei terveyttä aina näe ulospäin eikä se näy millään painoindeksillä, mutta ei kukaan ole uskonut. En olisi halunnut todistaa väittämiäni oikeaksi tällä tavalla, mutta niin siinä vain on käynyt. 

Joten... Minun on oikeasti otettava elämäni käsiini, sillä vielä ei ole liian myöhäistä. Tällä hetkellä lääkärini on suosittelemassa minulle useita eri lääkkeitä, koska ongelmani vaikuttavat sellaisilta, että niitä ei voi parantaa kunnon ruokavaliolla ja liikunnalla. Mutta minä en usko tuohon, sillä tiedän, että en ole oikeasti syönyt terveellisesti useaan vuoteen tai ainakaan tarpeeksi pitkään putkeen, jotta se olisi ehtinyt vaikuttaa minuun positiivisesti. Kävinkin tänään tapaamassa ravitsemusterapeuttia, jonka kanssa koostimme minulle vegaanin version Välimeren ruokavaliosta ja alan noudattaa sitä näin aluksi. 

Lisäksi aloitan treenit vanhan tutun ja rakkaan PT:ni kanssa ja tavoitteena on kunnon kohottaminen eli äärirajoille vieviä hikitreenejä on tiedossa! Jatkan myös tanssituntejani, sillä olen valitettavasti jäänyt jälkeen omissa tavoitteissani, mutta uskon, että pääsen taas takaisin vauhtiin muutaman ylimääräisen yksityistunnin avulla. Tämä kaikki kuulostaa ehkä hieman liialta, mutta täytyy huomata, että olen kaikesta huolimatta kuitenkin onnistunut pitämään itseni liikkeellä kaikkien terveysongelmien ja muiden huolienkin keskellä eli en aloita nollasta. Lisäksi treenit ja ruokavalio on jo lähtökohtaisestikin tehty sellaisiksi, että pystyn pienin muutoksin tekemään niistä oikeasti elämäntavan eikä tämä ole vain joku pika ratkaisu. 

Kirjoitan kuulumisistani ja tarkoista terveyteen liittyvistä suunnitelmistani paremmin huomenna, mutta halusin vain tulla päivittelemään tänne nopeasti kuulumisiani! Osittain minua hävettää tämä alhoni, kun tuntuu, ettei minulla pitäisi olla mitään syytä olla tässä tilassa. Olen nuori, tavallaan perus terve eli ei ole mitään erityisiä sukurasitteita ja olen normaalipainoinen. Mutta toivon, että voin omalla matkallani tuoda huomion siihen, että terveysongelmat eivät katso ikää eikä sinun tarvitse olla aivan totaalisessa rappiossa, jotta kehosi alkaa oireilemaan radikaalisti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti