tiistai 11. tammikuuta 2022

Back to basics

Eilen tuli käytyä piiiiiiitkästä aikaa Ruohonjuuressa ja käynti tuli kyllä juuri sopivaan kohtaan: oon kiireen ja stressin keskellä valitettavasti ottanut takapakkia syömisten suhteen ja tää on näkynyt todella suurena väsymyksenä, ärtymisenä ja yleisenä levottomuutena. Jokin ihmeellinen naksahdus tapahtui viime viikon perjantain jälkeen, kun herkuttelinkin tuolloin perjantaina enemmän kuin olin aatellut ja tähän reagoin ensiks syömällä kamalan määrän roskaa myös lauantaina ja sunnuntaina (hey, I already failed, right?) ja nyt sit maanantain ja eilisen kituutin aivan liian pienillä kalorimäärillä.

Eilinen visiitti Ruohonjuuressa kuitenkin herätti mussa taas sen vanhan innostuksen ruokaa kohtaan ja eilen söinkin sitten kunnon terveellisen, namin iltapalan, nukuin yön hyvin ja tähän keskiviikkoon oon herännyt aivan uudenlaisella tarmolla. Lisäboostia toi se, että aamun melkein ensimmäiset sanat, jotka näin olivat: "Finish what you started". Oh, don't you worry! I most than certainly will!

Ruohonjuuresta siis ostin:

  • kaakaonibsejä
  • mulperimarjoja
  • pika-reishijauhetta
  • kardemummaa
  • cashew-pähkinöitä
  • vartalorasva
  • kikherne/gramjauhoja
  • gluteenijauhoja


Typerän muutaman päivän sekoilun jälkeen tuntu hyvältä palata myös tuoreeseen, kasvis- ja marjapainotteiseen ruokaan sillä ennen tuota viime viikon lopun sekoilua oon myös panostanut protskupitoiseen ruokaan ja yrittänyt pitää hiilarit kurissa ja rasvat minimissä. Tätä proteiinipitosta ruokavaliota on joitakin poikkeuspäiviä lukuunottamatta jatkunu jo melkein kuukauden ja se ei vaan oikeesti toimi. Huomaan, et mun keho varastoi vettä aivan hulluna ja rasvan vähäisyys ruokavaliossa on itse asiassa yksi tekijä, joka on vaikuttanu etenkin mun kasvojen ihon kuivuuteen. Lisäksi mun ruuansulatuselimistö ei selkeesti voi hyvin enkä selvästi tarjoo mun suolistobakteereille sitä ruokaa, mitä ne pystyy parhaiten käsittelemään. Protskupitoista ruokavaliota oon kokeillut sekä normi-, kasvis että vegaaniversiona ja no change.

Siirryin tähän "fitness"-ruokavalioon sillä ajatuksella, et nyt laitetaan mimmi teräskuntoon! Ja liikuntaa en toki haluu vähentää nytkään, koska oon löytäny siihen kunnon palon, oon kehittyny tosi nopeesti ja se tuo mulle myös ruokailuihin kunnon rytmiä. Mut tää taitaa nyt olla toinen tai kolmas kerta, kun joudun toteamaan et proteiinit edellä tyyppinen ruokavalio ei sovi mun keholle ja palaankin nyt takaisin siihen, minkä tiedän toimivan eli ns. 1/3 ruokavalioon. Tällä tarkoitan siis sitä, että makrot jakautuvat suurin piirtein tasaisesti eli hiilareita, protskua ja rasvaa tulee syötyä prosentuaalisesti saman verran. 

Olen päässyt tuolla makrojaolla aina parhaimpaan mahdolliseen kuntoon, mutta jostain syystä olen kuitenkin alkanut epäilemään sitä heti, kun on tullut pienikin junnausvaihe ja sitten olen lähtenyt mukaan tähän tyypilliseen protskupaukutukseen. Tämän seurauksena tietenkin keho on alkanut oireilemaan ja tämä on suistanut mut kokonaan raiteiltani treenin ja ruokavalion suhteen. Sitten olen taas sieltä aallonpohjasta hilautunut takaisin tuohon 1/3 ruokavalioon ja saanut hommasta uudelleen kiinni. Time to get back home ja nyt en kyllä enää anna periksi! Yksittäiset protskupainotteiset päivät ovat ihan okei, sillä meidän kehot eivät laske päivittäisiä makroja toisin kuin meidän päät, mutta pääasiallisesti panostan siihen makrojakoon ja ruokavalioon, jota mun keho selvästi pyytää. Vaikka pää haluaisikin lähteä tähän high protein juttuun mukaan ja "olla niin kuin muutkin" niin fakta on se, että kehoprojektissa on mentävä keho eikä pää edellä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti